Blog

Onze vijf tips voor remote werken

Lees verder

KEMBIT helpt al jarenlang bedrijven om van een klassieke IT omgeving naar een cloud-gebaseerde werkplek te migreren. Veel bedrijven hebben in het verleden al geïnvesteerd in Office 365 van Microsoft. Als alle medewerkers hiermee vertrouwd zijn en de processen goed zijn ingericht dan biedt dit een uitstekende decentrale werkomgeving.

Als Office 365 voor jou nog niet beschikbaar is en thuiswerken nog niet in het DNA van jouw bedrijf zit, dan wil KEMBIT jou graag wat tips geven om de komende tijd toch zo effectief mogelijk te kunnen blijven doorwerken:

  1. Houd de veiligheidsregels in acht; Hoe vervelend het ook klinkt, hackers maken graag gebruik van dit soort verstoringen in het dagelijkse leven. Een mail die je belooft om je thuiswerkplek te beveiligen klinkt aantrekkelijk, maar kan natuurlijk ook een phishing mail zijn. Verzeker jezelf ervan dat je anti-virus tools up-to-date zijn en wees extra alert op vreemde emails.
  2. Blijf met elkaar in contact; Om toch even face-to-face met elkaar te overleggen kan eventueel gebruik worden gemaakt van Microsoft Teams, het communicatieplatform dat door Microsoft voor de komende 6 maanden gratis wordt aangeboden (https://products.office.com/nl-nl/microsoft-teams/group-chat-software). Dit stelt je in staat te (video)bellen en chatten met collega’s, bestanden met elkaar te delen en op afstand samen te werken; ideaal in tijden van genoodzaakt remote werken. Mocht dit geen optie zijn, biedt de gratis functionaliteit van Skype ook genoeg mogelijkheden (https://www.skype.com/nl/).
  3. Maak duidelijke afspraken met elkaar; Als iedereen bij elkaar zit dan zijn de werkzaamheden vaak eenvoudig snel onderling te verdelen. In deze situatie is dat lastiger. Door ’s ochtends met elkaar af te spreken welke taken of verantwoordelijkheden iedereen oppakt voorkom je dat er onnodig of dubbel werk gedaan wordt.
  4. Maak optimaal gebruik van de techniek; Met een laptop en een telefoon kan vanaf iedere locatie worden gewerkt, zelfs zonder een beschikbaar Wifi netwerk. Door je telefoon in te stellen als een hotspot (iPhone: https://support.apple.com/nl-nl/HT204023 of Android: https://www.androidplanet.nl/tips/wifi-hotspot-maken-met-android-smartphone/) kun je overal werken. De 4G verbinding van je telefoon is voldoende om websites te bezoeken, e-mails te versturen of zelfs te videobellen. Let wel op dat dit uiteraard mogelijk een aanslag pleegt op je databundel!
  5. Zorg voor een back-up van je belangrijke documenten; Nu je niet meer dagelijks op kantoor bent kan het zijn dat je documenten niet meer automatisch geback-upt worden. Als jouw back-up afhankelijk is van het netwerk op kantoor dan is het verstandig om over een alternatief na te denken. Stel dat je dat document, waar je de hele dag aan hebt gewerkt, door een foutje definitief kwijt raakt. Om dit te voorkomen kan ook gebruik worden gemaakt van de opslagmogelijkheden van MS Teams. Anders kunnen tools zoals Dropbox (https://www.dropbox.com/nl_NL), OneDrive (https://onedrive.live.com/about/nl-NL/) of Google Drive (https://www.google.com/intl/nl_ALL/drive/) hier ook een oplossing voor bieden.

De bovenstaande regels moeten voornamelijk worden gezien als tijdelijke maatregelen. Uiteraard is KEMBIT altijd bereid om met jou naar andere hobbels in het thuiswerken te kijken om gezamenlijk tot een goede en constructieve oplossing te komen.